A 37

Stadstram A37

Motorrijtuig A37

Motorrijtuig A37 is ontstaan na verbouwingen van de eerste 8 motorwagens uit 1899 voor de lijn Zandvoort – Haarlem.

In 1899 werden voor de toen aangelegde tramlijn Zandvoort – Haarlem door de firma Beijnes uit Haarlem 8 motorwagens voor de ENET (Eerste Nederlandsche Electrische Tram-Maatschappij) gebouwd, genummerd 31 – 38. Na samenvoeging van deze lijn in 1905 met de tramlijn Haarlem – Amsterdam van de ESM (Electrische Spoorweg-Maatschappij) gingen er doorgaande trams tussen Zandvoort en Amsterdam rijden.

Het aantal reizigers groeide, waardoor de 31 – 38 te klein werden. Na terzijde te zijn gesteld, werden 6 van de 8 motorrijtuigen twee-aan-twee samengevoegd en verbouwd tot de aanhangrijtuigen 62 – 64.
In 1916 kregen de rijtuigen 62 en 64 een nieuwe rijtuigbak. De oude bakken van deze aanhangrijtuigen werden weer gesplitst, verbouwd tot motorrijtuig en gingen als 37 – 40 rijden op de tramlijn Bloemendaal – Haarlem. Bij de NZH kregen deze rijtuigen de nummers A37 – 40. Rijtuig 63 bleef aanhangrijtuig en heeft als “kip op hoge poten” het tot in 1957 uitgehouden.

De komst van nieuw materieel, de plannen om de stadstramlijnen in Haarlem op te heffen en de overname van de tramlijnen in Waterland, maakte het mogelijk de A37 – 40 over te brengen naar Waterland. Om op de lijn Purmerend – Amsterdam onder het treinviaduct in Purmerend door te kunnen rijden, werd de lichtkap verwijderd.
In de praktijk hebben de A37 – 40 hoofdzakelijk dienst gedaan op de lokaaldienst tussen Buiksloot en het tramstation Amsterdam-Noord aan het IJ. Voor deze dienst waren 2 motorwagens voldoende. Daarom keerden de A37 en A39 in 1936 terug naar Haarlem.

In 1949 kreeg de A37 de draaistellen van de A39. Tot in 1957 heeft de A37 als dienstwagen tussen het kantoor aan de Tempeliersstraat en het hoofdkantoor aan de Leidsevaart gereden. In 1957 schonk de NZH de A37 aan het Spoorwegmuseum in Utrecht. In de jaren ’80 is de A37 gerestaureerd. Daarbij is het teruggebracht naar de toestand in 1930, met lichtkap en Lyra-beugel (stroomafnemer). Eind jaren ‘80 is de A37 in het NZH Vervoer Museum gekomen.

 

Technische data

Lengte: 8.90 meter
Breedte:
2.05 meter
Spoorwijdte: 1.00 meter (smalspoor)
Ledig gewicht:
9.6 ton
Vermogen: 2 x 25 pk
Aantal zitplaatsen: 20
Aantal staanplaatsen: 21
Fabrikant: Fabrikant Beijnes, Haarlem