AUTOBUS 1000
Autobus 1000 is de tweede bus van het type ‘standaardstreekbus’. Deze bussen verschenen in 1967 op de weg.
Van de nieuwe standaardstreekbus, onder druk van de rijksoverheid ontwikkeld, worden 2 prototypen getest. De bussen van het type Leyland Verheul 668 hebben een motor en onderstel van het Engelse merk Leyland en een carrosserie van de Nederlandse fabriek Verheul. 668 staat voor een dieselmotor van 168 pk.
Het 2e prototype wordt in september 1967 aan de NZH geleverd en krijgt nummer 1000. Deze bus komt als eerste standaardstreekbus in Nederland op de weg. De NZH krijgt van de eerste serie van dit type de bussen met de nummers 1000 – 1062. Na samenvoeging van de NACO en de NZH komen ook de bussen met de nummers 998 en 999 hierbij.
De bus is een succes en wordt tot 1988 gebouwd. Dit type bus, met z’n gele kleur en de strakke carrosserie met veel polyester, bepaalt vele jaren het gezicht van het Nederlandse streekvervoer. Vandaar dat deze bussen ook de ‘Gele Rijders’ worden genoemd. Bij de NZH zijn vele chauffeurs hun loopbaan gestart met les op leswagen 1000.
Technische data
Lengte | 11.85 meter |
Breedte | 2.50 meter |
Hoogte | 3.25 meter |
Wielbasis | 6.00 meter |
Ledig gewicht |
9692 kg |
Aantal zitplaatsen | 49 |
Aantal staanplaatsen | 23 (niet toegestaan ritten Museum) |
Type | LVB 668 (Leyland Verheul Bus) |
Motor | Leyland 0.680 diesel, 168 pk |
Carrosserie | Verheul |
Kenteken | BB-53-44 |
Bouwjaar | 1967 |
Wagenparknummer | 1000 |
Bijzonderheid | Leswagen |