Bolramer 5023

Restauratie is begonnen

AUTOBUS 5023

Bus 5023 behoort tot het type waar busliefhebbers de benaming Bolramer aan hebben gegeven.  

De bolle vorm van de voorruiten voorkomt dat de chauffeur gehinderd wordt door reflectie van de verlichting in de bus. Andere nieuwe zaken zijn de vorm van stoelen en armleuningen en het toepassen van polyester.
Ter vervanging van de trams op de lijn Zandvoort – Amsterdam per 1 september 1957 koopt de NZH bij Werkspoor in Utrecht een eerste serie van 85 bussen van het type Bolramer (nr. 4101- 4185).  Chassis en motor worden geleverd door de Engelse Leylandfabriek.  De bussen, nr.  4170 t/m 4185, krijgen een blauw uiterlijk om op de NS-lijn Amsterdam – Den Haag te kunnen rijden.

In januari 1959 stelt de NZH een tweede serie Bolramers, de Leyland A-roads met carrosserie van Werkspoor in dienst. Deze serie kent een aantal verbeteringen: grotere wielen, sterkere motor en gewijzigde constructie van de in- en uitstapdeuren. De bussen bevallen goed zodat in de zestiger jaren meer A-roads komen. Uiterlijk verschillen de bussen in enkele details van elkaar. De ramen zijn uit één stuk en er wordt een ander model zitbank gemonteerd.

In 1962 worden de A-roads 4988 t/m 5030 geleverd. Tijdens de aflevering komt de NZH tot de conclusie dat er minder nieuwe bussen nodig zijn. Uiteindelijk gaan de bussen 5018 en 5022 t/m 5026 naar de Zuidooster: de grijze NZH-kleur maakt plaats voor het blauw van de ZO.

Bus 5023 komt na 1977 in particuliere handen. Vanaf 11 december 2008 is deze Bolramer eigendom van het NZH Vervoer Museum en vervangt daarmee bus 4740, welke in 2002 verongelukte. In 2020 is begonnen met de restauratie van bus 5023, mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van het Prins Bernhardfonds. De 5023 komt na de restauratie in de bekende grijze NZH-kleur op de weg.

Technische data

Lengte    11.22 meter

Breedte    2.50 meter

Hoogte    3.10 meter

Wielbasis    5.69 meter

Ledig gewicht    8600 kg

Aantal zitplaatsen    46
Aantal staanplaatsen    30 ( niet toegestaan bij Museumritten)

Type    Leyland-Werkspoor (LE-WS) A-road

Motor    Leyland 0.600, 125 pk

Carrosserie    Werkspoor

Kenteken    VB-18-22 (oorspronkelijk)

Wagenparknummer    5023

Bijzonderheid    Reed van 1962 t/m 1977 bij de Zuidooster busdiensten

Eigenaar    NZH Vervoer Museum